Verlies & Imago

Er is vaak een groot spanningsveld tussen het extern verkochte imago en het intern beleefde imago.

Er wordt vaak zóveel 'moois' over de organisatie naar buiten toe verkocht 'als zijnde de actuele werkelijkheid', terwijl het eerder diepe wensen zijn van de organisatie om dat intern zelf voor elkaar te kunnen gaan krijgen. De tijd tussen naar buiten verkopen en van binnen voor elkaar krijgen is altijd te kort.

Daardoor is er een permanent spanningveld zonder echte perspectieven dat 'het anders/beter zal worden'. Dat is een emotioneel, dus vrij zacht verlies hetgeen vaak al één van de verklaringen is voor daaruit volgende harde verliezen in geld.

  • Winstgevendheid wordt voor meer dan 50% bepaald door z.g. zachte factoren. (Bron: Studie van David H. Maister voor zijn boek: Practice what you preach.)
  • Bedrijven die goed zijn voor hun personeel leveren twee keer zoveel meer rendement op voor hun aandeelhouders. (Bron: Watson,Wyatt Brans & Co okt. 2002).
  • In ondernemingen waar werknemers zich kunnen vinden in de doelstellingen en de prioriteiten van de onderneming kan de winst zesmaal hoger uitvallen dan bij andere ondernemingen. (Bron: Carp, Franklin Covey onderzoek in USA dec. 2003).